Filmrecension: Slumdog Millionare



Brittisk dramafilm från 2008. Regisserad av Danny Boyle. Filmen är baserad på romanen "Vem vill bli miljonär?" av den indiske författaren Vikas Swarup. Huvudrollen spelad av Dev Patel. Filmen har fått massor av priser. Bland annat fyra Golden Globe och åtta Oscar.

Jag hade rätt hög förväntningar på denna film eftersom det stått så mycket bra om den. Men på något sätt vågade jag inte hoppas för mycket. Ofta är ju dom filmer som vinner en massa priser lite knepiga (i alla fall ibland). Så till slut bölev jag ändå positivt överraskad! :) Filmen är speciell, men väldigt gripande och spännande.

Filmen handlar om Jamal Malik. En ung man från slummen i Bombay som deltar i "Vem vill bli miljonär?" i Indien. Det går väldigt bra för honom, och han klarar alla frågor. Men när det är uppehåll inför den sista frågan arresteras Jamal för fusk. Ingen tror på att en vanlig kille utan utbildning ska klara alla frågor. I ett försök att rentvå sig själv berättar Jamal om sitt liv, och reder ut fråga för fråga. Man får alltså veta hur det kommer sig att han kan alla svaren. Bland annat berättar han om hur han blev föräldralös när han var liten, hur han tvingades bli ficktjuv, han berättar om sin stora kärlek, flickan Latika som försvann från honom. Det är en omväxlande historia med en del glada, men också väldig många sorgliga och hemska minnen ur Jamals händelserika liv.

Jag gillade verkligen den här filmen för att den har allt. Den har spänning, tragik, sorg, drama, lite komedi och en massa kärlek. Man grips av Jamals tragiska liv, men man gläds åt det som är bra! Jag tycker verkligen att filmen är sevärd!

Betyg: 4/5.

puss
/ e

(Skrev inlägget i utkast igår kväll. Just nu sitter jag i skolan och har rast. Slutar halv två! Nice!)

Kommentarer
Postat av: Alexandra

sv: hahah jaa =)

2009-08-28 @ 12:35:47
URL: http://dalexandras.blogg.se/
Postat av: Anonym

aa asså denna filmen var ju sjukt bra :)

Har du sett Gran Torino förresten? där har du en topp-poängare :D

2009-09-13 @ 20:20:09

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0